Ahad, 26 Oktober 2008

Teringat dulu-dulu..





Terpanggil aku dengan blogger ayohnik yang mensisipkan gambar kenangan dapur kayu rumah nenekku..Aku hidupkan kembali blog ni dengan kisah-kisah lama yang tak sehebat mana yang pernah aku lalui, pahit manis sebagai insan biasa, rutin seharian semasa kanak-kanak..Aku yakin budak-budak sekarang mungkin takkan dapat melalui seperti budak-budak dahulu..Kalau ada pun sekarang, kat kampung-kampung je lah..
Dulu…(bak kata pereka senior aku..he..he..) nak kata aku ni jahat @nakal sangat tak ada la jugak..kekadang tu jahat sorang-sorang..bila datang musim lastik, aku pun main lastik.Pergh..Hutan depan rumah, sanggup di redah sorang-sorang..kalau di pikirkan sekarang, tak nak aku..hutan paya, yang penuh ular ,ada 1 family babi utan kat dalam tu..(tak tahu la mana datangnya..) harimau bintang, bulan..Macam-macam ada!!..Tapi pengalaman camtu yang best..kalau kena marah je, atau bertumbuk dengan abang aku..sure aku lari masuk kat utan tu..sampai ke petang la aku balik..kalau lapar atau dahaga, panjat jer pokok kelapa..Pastu tebuk kelapa muda tu dengan kayu tajam. ade teknik dia tu..Itu cara ikhtiar hidup, blaja dengan geng-geng yang selalu masuk hutan tu..kekadang rasa macam Rambo…hehe..senjata hanyalah lastik..!
Nampak je burung, tak kisah la burung ape??Aku blasah jer..Ade yang berkecai kepala, putus kepala..Kalau hidup, maka ramai-ramai lastik sampai mati..Lastik ketam kat sungai belakang umah..sampai terbenam dalam selut(Lumpur)sure mati!!..ishkkk..kejam betul aku time tu..Budak-budak la katakan..seronok dengan dunia sendiri, happy..tak pikir pun masalah nak bayar bil letrik ker, bil air ker..mainnn memanjang..Kalau lapar, balik umah makan nasik!!












8 ulasan:

Tauke Warung berkata...

welcome back!...amin..maso ekau jejalan cari cacing nak poie mancing dalam hutan tu ado tak ekau jumpo boruk!karim namo eh...bosa boruk tuh..kalo bosa botu leh jadi king kong boruk tu, leh panjek bangunan...robung buluh kulit kayu sumo disobat eh...stakat ekau la limo nam orang..skali sopak yo tu.

Tauke Warung berkata...

tapi memang tidak dinafikan la ekau punyo kekojaman terhadap haiwan liar dan separuh liar maso ekau kocik dulu...agak kiro buleh dicalonkan anugerah guinnes stout ehhh guiness world book record la tahap kababunan kojamnyo ekau..wakaka...
aku dulu ado jugo trpongaruh dongan kekojaman kekawan torhadap haiwan...tapi kesian...ponah aku terlibas kepalo katak dongan sabit sampai putus kepalo maso tobeh somak belakang rumah...lopeh tu aku menyosal smpai tak sonang duduk dan tak selero makan, duo hari aku monyok...

Tauke Warung berkata...

dulu aku ponah kono bortumbuk dongan kekawan pasal aku marah kawan aku cucuk buntot anak ayam dongan lidi (apo ko gilo diorang tu)..kesian ayam tu..apo la nasib ayam tu sekarang ek...dah kawin agaknyo..ish ish

Tauke Warung berkata...

eh terbanyak pulak komen aku..wakakaka
bukan apo..lamo tak tengok post baru ekau amin..post la lagi...kueh kueh kueh

PutRiZ DaMia berkata...

mcm dh xder org lain..asyik dia je yg komen...mentang2 la yg empunya blog ni kwn dia...huhuhu..welcome back!

armmean berkata...

haah, byk tul komen dia..hahaha..putrizmia, bkn kate kwn jer, dia jd.jiran sblh rumah tu..sy kalau x puas ati ngan nik, gegar je pintu umah diaorg(selalunya time diaorg main playstation la)bleh dgr 10 biji umah lg..hehe..

R@duan berkata...

nak tunggu putriz komen lambat...kan ape nak bg sokongan pd amin agar aktif dan prolifik...wakakaka

PutRiZ DaMia berkata...

armean:len kali jgn kasi gegar kasi pecah trus jer..konpem dia x main dh playstation tu kuat2...@ pencen trus dr bermain(sbb duk betulkan pintu yg pecah)..hahahaha..

raduan:lambat ke?hehehe..bz sesgt ar sejak akhir2 ni...