Jumaat, 30 Januari 2009

Selamat Pagi Malaysia dan sehati sejiwa


Semasa di terengganu aku di sapa oleh seorang hamba Allah..Bertanyakan tentang pereka set..'ape yang korang buat, aku tengok korang letak meja jer..kalau macam ni, adik aku pun boleh buat..menyirap jugak aku..bukan x boleh dengar pandangan orang luar..Masalahnya, orang tak akan paham dengan kerja kitaorang..Nak cerita, 1001 mlm pun tak abih..meh, aku ceritakan secara ringkas, aper yang aku menyibuk kat Terengganu tuh:
Sampai di lokasi selalunya, awal2 dari tarikh yang nak live tu, pereka,penerbit dan teknikal kena recce tmpt-sesuai ke tak dari segi pencahayaan, keadaan sekeliling ke (sebagai mercu tanda sesuatu tempat)kedudukan matahari yang tak menggangu pencahayaan(ini org teknikal yg sepatutnya kena tengok)sound keliling, dengar bunyi motor keta ker,tempat yang menarik, pereka kena meyakinkan kat penerbit, bg input sikit..tengok kawasan keliling yang mungkin tak terpikir oleh orang lain..contoh, kalau ujan, set emergency dok kat mana, lari bawah umah orang ker..bwh khemah ker..semua tu pereka kena pikir dulu..penerbit takkan pikir punya..Pastu, cuba pacak kusi meja..Kena tengok jugak, kalau tanah lembut ker, ader sampah keliling ker..ader tiang letrik ker..mcm2 lagi hal..Bukan main letak jer kusi meja, pastu lepak..hehehe..kena standby lagi..kekadang bos tipon..woi, pehal ader tong sampah kat tepi tu, ader nampak khemah kat sebelah tu..kalau kena ubah pereka dgn prop kena ubah..hai la badannn..sebenarnya secara umum jer aku cerita tu..Panjang cerita mcmana proses sebenar pereka, mereka,menconteng,taklimat kepada pembekal, turun site, standby kalau backdrop ader masalah-runtuh ker..berkomunikasi....kalau tak berkomunikasi, maka tak jalan kerja, dan tak buat kerja la jadinya..

Set sehati sejiwa, aku tak dapat buat final touchup sebab kat Terengganu, Thanks to Pereka2 Otai merangkap senior2 aku la, yang turun ke set, utk wat final touch up-tuan Raduan-(suteramalaya)En. ayohnik(taukewarung)En. wan(wanthewinz)dan otai lama pereka-En. Paksu(belum ada blog)…

7 ulasan:

PutRiZ DaMia berkata...

sabo2...bnykkan bersabor ye armmean.....

Tauke Warung berkata...

jaga woi...amin da marahh

armmean berkata...

sabar...sabariahhh...

rahmanraof berkata...

uit marah betul ko ni
sabar2!!
ko bgtau aku sapa yg sound ko tu

Tanpa Nama berkata...

jawapannyer....ASTRO !!!

tul tak tuan armean,,?

armmean berkata...

en. tanpa nama:hahaha..tetiba plak cerita kat atas ni macam aku wat teka-teki lak..bkn astro,cik astro..macam2 chanel bleh pegi..dunia2..semakin gelappp..kekasih gelapmu latu..hehehe..

Tanpa Nama berkata...

kekasih gelap ku...?
huhuhuhu....erm,.,,bleh panggil cik astro lagi ker...? wakakakaak,,,lawak la minah tu kan...tapi per2 pun, berderau jugak darah dibuatnyer yop....huhuhuh